1. Kund vill sälja möbler till Soeco (inköp)
Vad ska Yllw-säljare tänka på i dialog med kund?
- Ingen bedömning av produkter krävs av säljare.
- Säljare lovar aldrig något till kund om hur stor andel Soeco kommer vilja köpa.
- Säljare ska försöka sälja in inventeringen om detta inte är gjort.
Hur kontaktas Soeco?
Skicka ett mail till info@soeco.se.
Beskriv ärendet som: "Köp av kunds möbler".
Ärendet fördelas till rätt Inköpsansvarig på Soeco som kontaktar Yllw-säljaren via mail.
Information som Soeco behöver från Yllw-säljare:
- Bilder på respektive produktmodell.
- Anteckna generellt skick på produkterna.
- Antal av varje produktmodell.
- Ort där kunden befinner sig.
Använd Soecos App:
För bilder, skick och antal, använd Soecos inventeringsapp. Exportera till Excel och skicka den till info@soeco.se.
Vad får säljaren tillbaka att presentera för kund?
Soeco skickar en PDF-offert via mail till Yllw-säljaren, som presenterar detta för kunden.
Offerten visar det totala beloppet Soeco är beredd att betala för kundens möbler, inte per produktmodell.
Frakt
Yllw säljaren bokar frakt via Soecos eller Yllw:s speditörsavtal.
Frakt och montage tillkommer enligt standardvillkor.
Fraktsnurran används för att fånga alla fraktrelaterade kostnader.
Hur skickas offert till kund?
Yllw lägger in Soecos offert i Yllw offertmall och skickar till kund.
Frakt, montage och övrig tid för manskap tillkommer.
2. Kund vill ha offert för renovering av sina möbler
Vad ska Yllw-säljare tänka på i dialog med kund?
Ingen bedömning av produkter krävs av säljare.
Säljare lovar aldrig något om vad som kan renoveras.
Vem kontaktas och hur?
Skicka ett mail till info@soeco.se.
Ange att det gäller: "Renovering av kunds möbler".
Ärendet fördelas till en säljare på Soeco som kontaktar Yllw-säljaren.
Information som Soeco behöver från Yllw-säljare:
- Bilder på respektive produktmodell.
- Anteckna skick på produkterna.
- Anteckna vad kunden vill renovera (t.ex. tyg, färg).
- Antal av varje produktmodell.
- Ort där kunden befinner sig.
- Kundens eventuella önskemål kring tidplan.
Vad får säljaren tillbaka att presentera för kund?
Soeco skickar en offert i PDF via mail till Yllw-säljaren.
Offerten visar vad renoveringskostnaden per produkt är och estimerad tidsåtgång.
Frakt
Frakt till Dalby för renovering och efter renovering till kund bokas av Yllw.
Frakt, montage och andra relaterade kostnader tillkommer enligt standardvillkor.
Hur skickas offert till kund?
Yllw:s offertmall. Lägg till Soecos offert och skicka till kund.
3. Kund vill köpa återbruk
Hur får Yllw-säljare tillgång till återbrukat sortiment?
Yllw får tillgång till sortimentet via Soecos intranät.
Logga in under "Portal för avtalskunder" på Soecos hemsida.
Hur får Yllw-säljaren en offert och hur reserverar man produkter?
Välj produkter och lägg i varukorgen.
Klicka på "Skicka offertförfrågan" för att få offert inom 2 dagar och reservera produkterna i 2 veckor.
Vad får säljaren tillbaka att presentera för kund?
Offerten skickas till säljarens mail.
Frakt
Frakt från Soecos lager bokas av Yllw.
Hur skickas offert till kund?
Yllw:s offertmall. Lägg till Soecos offert och skicka till kund.
4. Kund vill köpa anpassat återbruk
Hur får Yllw-säljare tillgång till "återbrukskatalogen"?
Yllw får tillgång till katalogen via Soecos intranät på samma sätt som för återbruk.
Vad behöver Soeco för information för att ge pris på anpassning av återbruk?
Välj produkter och skriv vad som ska anpassas i varukorgen (t.ex. nytt tyg eller lackering).
Hur får Yllw-säljaren en offert och hur reserverar man produkter?
Skicka inköpslistan via mail till info@soeco.se. Offert skickas inom 2 dagar.
Frakt
Frakt från Soecos lager bokas av Yllw, och fraktkostnader tillkommer enligt standardvillkor.
Hur skickas offert till kund?
Yllw:s offertmall. Lägg till Soecos offert och skicka till kund.
5. Kund vill ha hjälp att skänka eller återvinna möbler
Skänka möbler:
Hitta lokala organisationer som accepterar möbler.
Boka upphämtning med fraktbolag.
Återvinna möbler:
Boka upphämtning med fraktbolag.
Fraktvillkor:
Kostnader för frakt, manskap och återvinningskostnader tillkommer.
6. Inventering med Soeco-appen
Hur får Yllw-säljare tillgång till appen?
Besök www.Inv.soeco.se för applikationen.
Hur utbildas Yllw-säljare?
Soeco erbjuder utbildning i appen, med 2-3 tillfällen. Datum kommer snart.
7. Soeco-säljare vill sälja nya möbler
Hur får Soeco-säljare tillgång till Yllw:s producentavtal?
Soeco-säljare köper nya möbler via Yllw med 25% rabatt eller överför försäljning till Yllw-säljare.
8. Hur gör vi affärerna i våra system?
Affär i systemen:
För alla typer av affärer (köp, renovering, återbruk) hanteras offert i Yllw:s system och Soeco:s offertmall.
Inköp skapas som vanligt i BC för produkter från Soeco och nya möbler.